zondag 22 februari 2009

Nieuws van de week ... een MUIS in ons huis!!

Vrijdagmorgen opnieuw vertrokken naar school en deze keer een uurtje langer les gegeven dan andere vrijdagen. We lazen een Afrikaans verhaal voor aan de kinderen. Ze vonden het heel leuk en waren wel aandachtig. In de pauze voetbalden en danstouwden we met hen. Tis echt leuk om met die kinderen bezig te zijn! En zo mooi dat ze kunnen lachen!
In de namiddag was er een meeting met de leerkrachten en de ouders. Die zou normaal starten om 16 uur, maar uiteindelijk werd het weer African time en startten we maar om 17.30u. Wat een drukte van jewelste bij die meeting!! Die Afrikaanse vrouwen kunnen hun mond nogal open zetten! Iedereen deed er zijn zegje in zijn eigen taal en wij verstonden er niks van... Twas wel lachwekkend om hen zo bezig te zien. Wij dachten dat ze elkaar aan het uitschelden waren omdat ze zo luid deden, maar eigenlijk waren ze elkaar gewoon aan het steunen, haha.
Voordat de meeting begon kwam de vrouw van de medical post naar ons toe om ons te vertellen dat er een vrouw moest bevallen. We gingen kijken en ze lag daar op de grond van haar huisje, bijna tussen de patatten die een meter verder lagen. Haar water was gebroken. Daarna is ze naar de medical post geweest en een uur later hoorden we op de vergadering dat de vrouw al bevallen was van een kleine jongen.
’T is ongelofelijk hoeveel mensen hier hun baby kwijt willen. Zeker 3 vrouwen hebben ons al hun baby’tje aangeboden. Dan zeggen ze ‘Do you like it? Take it!’. En ze zouden de baby zomaar in je handen duwen...
Zaterdagmorgen vertrokken we om een boottocht te maken door de mangroves op de Gambia-rivier. Het begon al goed. We waren nog maar halverwege de straat, zo’n 50 meter van ons huis... en autopanne. De chauffeur dacht dat het de benzine was en liep er dus vlug achter. Wij hielpen daarna allemaal duwen... maar tevergeefs, niets wilde helpen. Uiteindelijk hebben we hem dan maar laten staan in het midden van de straat en zijn we verder geweest met een taxibusje.
Toen we (al veel te laat) aankwamen op de boot moesten we ook daar nog eens wachten totdat de kapitein terug was met het aas voor de vissen. Uiteindelijk vertrokken we zo’n 2 uur later dan gepland...
Het varen in de mangroves was supermooi! Prachtige natuur! En overal hangen aan de wortels van de bomen oesters. Af en toe legden we de boot stil om te vissen. Iedereen kon er eentje vangen... behalve ik. Bij mij wilden ze maar niet bijten. De vis die we gevangen hebben krijgen we de volgende dag op ons bord! Dus hoe meer vis we vangen, hoe meer eten we hebben J! Daarna maakten we ook een tussenstop bij Lamin Lodge. Dat is een soort houten huis op palen. Je kunt dat bezoeken en er iets drinken.
De boottocht was echt zaaaalig! Lekker luieren in het zonnetje... en we hadden de hele boot (wel voor 50 man) helemaal voor ons alleen, als dat geen luxe is!
En dan nu... het moment waarop jullie allemaal wachten... het verhaal van de muis in ons huis!!! Jaaaaa, er zit dus echt een muis in ons huis!! Deze week hoorden we ’s nachts plotseling geritsel in onze kamer. Ik stak het licht aan en zag iets vlug weglopen in onze kast. Het was groot en snel, dus het kon geen spin zijn. Eerst dacht ik dat het een salamander was die binnen geraakt was omdat er hier veel van buiten zitten. Toch ben ik weer in slaap gevallen... De volgende dag zagen de andere meisjes een muis door de living lopen, de keuken in! Het was dus waarschijnlijk ook die muis die ons ’s nachts wat wilde wakker houden. Gelukkig dat ik die nacht niet wist dat het een muis was of ik zou niet meer geslapen hebben :p. Hoe dan ook, het verhaal van de muis is nog niet gedaan, want hij zit nog steeds ergens in ons huisje, want we zagen hem vanochtend weglopen achter de koelkast. Hij is wel zo slim dat hij zich overdag verstopt en dan ’s avonds uitkomt! Vanavond ga ik dus weer met een bang hart naar mijn bed en ik hoop dat hij niet plots naast mij ligt als ik morgenochtend wakker word :p. Dan zou ik me pas doodtieren denk ik!! Jullie zouden me waarschijnlijk kunnen horen tot in BelgiĆ«!! Dus als je iemand hoort tieren... dan weet je wel hoe laat het is!

Ik laat jullie weten hoe het afloopt!!

Tot een volgende

Berdine -X-

Geen opmerkingen: