woensdag 4 februari 2009

Een eerste bezoek aan Picca Nursery School

Dinsdagochtend 3 februari bezochten we het schooltje voor de eerste keer. Het was kleiner dan we verwacht hadden, maar wel beter gestructureerd. Zo hadden de meeste kinderen wel hun uniform aan en konden ze toch al in mooie rijen staan op de speelplaats. Ze verwelkomden ons met liedjes en wij mochten ons daarna voorstellen. We waren wel blij dat we op voorhand de leerkrachten al eens gezien hadden want het was toch een indrukwekkende ervaring. Daarna hebben we in de klassen wat geobserveerd. In level 3, de hoogste klas, waren de leerlingen wel twee uur bezig met dezelfde oefening. Het tempo en niveau ligt heel wat lager dan in onze Vlaamse scholen. Er is ook een groot niveauverschil tussen de leerlingen onderling te merken. Sommige kinderen hebben de leerstof onder de knie en anderen snappen niet waar het om gaat en zitten maar wat te draaien met hun vingers. Na een klassikale “instructie” moesten de leerlingen een oefening in hun schriftje maken, maar we hadden wel het gevoel dat het schriftje niet veel gebruikt wordt. Alle potloden moesten immers nog geslepen worden (met 2 slijpers!). Wij kregen de eer om de schriftjes uit te delen, wat erg hilarisch was aangezien we de namen niet eens konden uitspreken!

Na de speeltijd kregen we ook een kort wiskundelesje te zien. Dat zat qua didactiek wel beter in elkaar. De leerlingen waren bezig met optellingen (vb. 8 + 1=9). Maar ook hier merkten we dat het klassikaal wel lukte, maar eens de kinderen zelfstandig moesten werken, was meer dan de helft niet meer mee.

Na schooltijd hadden we een bespreking met de leerkrachten om te achterhalen wat er precies van ons verwacht wordt. De communicatie verliep soms moeilijk omdat zowel wij Belgen als de Gambianen de neiging hadden om onderling in onze eigen taal te praten. Het was ook een beetje aftasten van elkaars uitdrukkingsgewoonten, want die zijn toch wel verschillend. Elke had ook het gevoel dat de leerkrachten nogal defensief reageerden, vanuit een bezorgdheid dat “de Belgen” alles zouden overnemen zonder rekening te houden met de Gambiaanse gebruikelijke methoden. Toch vonden we het gesprek positief en leerrijk. De leerkrachten stelden voor om de eerste week nog te observeren, en pas maandag te starten met het lesgeven. Ze stonden ook open voor onze voorstellen (vb. een sportdag) en suggesties.

Elke en Berdine

2 opmerkingen:

klein :p zei

ewel die kindjes en do geluk van zukke toffe madem meugn lesse en lik gie (elke ook e :p:p ) khoop daje er echt van geniet en het nooit meer van je leven zult vergeten e lat ze mo zien wa daje kunt e zusje !!! en ook eki an mien peizn e :p:p

Anoniem zei

amaj, tlijk lik zo onrealistisch da junder daar nu echt zitten. En je mag dan nog beachvolleyballen ook ;), had ik dat geweten. Berdine kheb trouwens al je eerste berichtje gelezen in mijn agenda :). Veel plezier nog

Maarten