zondag 22 maart 2009

elektriciteitspannes a volonte, overstekende koeien, nederlands in gambia en ... een gratis kip!!

Maandag bezochten we de hogeschool in Brikama om eens te zien hoe het er hier aan toe gaat. Na de bobbelige rit in de bustaxi waarbij we plotseling moesten remmen voor een overstekende koe, werd het een heel interessant bezoek. We werden hartelijk ontvangen door de directeur en kregen een uitgebreide rondleiding door alle klassen die ons als 6 tubabs met grote ogen aankeken. We ontmoetten er 3 Nederlandse studenten die daar ook buitenlandse stage lopen. Leuk om eens Nederlands te kunnen praten!
Alweer de hele week elke dag elektriciteitspanne… `S morgens bang om op muizen te trappen en voor de zoveelste keer maar weer eens mijn haar wassen met de zaklamp op de lavabo… Nu maar klagen, maar ik weet zeker dat ik het nog zal missen als ik terug ben :p! (op de muizen na dan)
De muizen… goed nieuws!! Ze verplaatsten hun nestje naar de keuken. Ze lopen wel nog steeds door huis, maar houden me niet meer wakker `s nachts. Laat ze dus onze koekjes en cornflakes maar opeten in de keuken… als ze mijn nachtrust maar respecteren ben ik al heel tevreden! Na 3 verschillende pogingen tot vergiftiging zijn ze nog steeds alive and kicking! Ik geef de hoop op en denk dat wij hier eerder weg zullen zijn dan hen J.
Deze week leerde ik de kinderen de splitshuisjes aan en + en – oefeningen in de klas en gaven we na de schooluren Engelse les aan Haddy. Het is echt moeilijk aangezien ze nog bijna niet kan lezen en schrijven! Maar geduld is een schone zaak … zeggen ze toch.
Sommige kinderen maakten al heel wat vooruitgang, anderen hebben nog een lange weg af te leggen! We nemen nu ook zoveel mogelijk enkele leerlingen apart om hen remediëring te geven. De ingezamelde krijtbordjes helpen ons daar bijzonder goed bij.
We zijn ook volop bezig met het maken van tekeningen in de klas met de kinderen die we dan kunnen uithangen op de officiële opening van het schooltje in april.
Woensdag gingen we op huisbezoek bij de ouders van enkele zwakke leerlingen uit onze klas. We willen hen zo stimuleren om hun kind te helpen met studeren en te oefenen, maar vaak is dit moeilijk aangezien de ouders het heel druk hebben met het werk of aangezien ze vaak zelf niet kunnen lezen of schrijven… Vele mensen leven toch echt in armoede hoor, dat kon ik nu meer dan ooit merken; een huis met slechts een of twee kamers, met 1 bed voor misschien 4 mensen in huis!! De ouders bedankten ons allemaal heel erg en van een van de ouders kregen we zelfs een kip mee als geschenk! Wij overhandigden die met plezier aan Kebba, onze mentor. Zie je ons al lopen met een kip onder de arm als huisdier… ik dacht het niet!
Op school zijn ze nog volop bezig met de werken, zo staat onze speelplaats vol met kasten, planken, …
Ik sta er nog steeds versteld van hoeveel Nederlands we hier tegen komen : een potje boter met daarop geschreven echte boter, vrachtwagens met reclame voor Nederlandse winkels en meubels, mensen die t-shirts dragen met Nederlandse tekst op… en zelfs, je zult het nooit geloven, muziek van Jan Smit op de achtergrond terwijl we op terras zaten!
Zaterdag gingen we de hoofdstad Banjul bezoeken (voor Elke de tweede keer). Echt heel leuk om eens te zien. We gingen er mee met een ferryboot… leuk voor de anderen, maar niet voor mij aangezien ik er zeeziek van werd!
Zoveel mensen op die boot, het was precies een vluchtelingenstroom en beeld je dan nog eens in dat de kalkoenen, geiten en andere Gambiaanse dieren ook mee moeten. Een echte belevenis! zoveel mooie dingen te zien!
Ik kocht deze week weeral stofjes voor nieuwe kleren! Ik kan het gewoon niet laten, er zijn hier
Zaterdag was het ongelofelijk warm! De hitte is soms niet te dragen, maar ik kan zeker niet klagen in vergelijking met België, waar jullie nog steeds mogen genieten van de dikke truien :p.

Enkele zonnestraaltjes zijn onderweg naar jullie J

Gambiaanse groetjes Berdine –X-

2 opmerkingen:

De Vannestjes uit Ieper zei

Aan de jarige Berdine:
Een Grooote ! Proficiat ! met je verjaardag ginder verre
van tante Tinne , Dieter en Elyn

Anoniem zei

Tante Martine, Dieter en Elyn,

Heel erg bedankt!!!

Groetjes Berdine